DJ's 4 Party



Een goede allround DJ draait nauwelijks verzoekjes

Deejay voor themafeestem

Ik realiseer me dat ik me met deze blog op glad ijs begeef. En veel lezers zullen het niet me eens zijn. Maar ik zie het steeds vaker op feesten en evenementen gebeuren dat DJ’s hun eigen identiteit verliezen en klakkeloos draaien wat de gasten willen.

DJ “doorgeefluik”

De rol van een DJ op een feest is in de loop der jaren enorm veranderd. Tegenwoordig is een DJ meer een doorgeefluik van verzoekjes dan dat hij zijn eigen vakkennis gebruikt. Geef de gasten één vinger en er zullen velen aanvragen volgen. De geboekte DJ is de controle helemaal kwijt.

Mooie beloftes op het internet

Google maar eens op “DJ huren” De meeste aanbieders komen met beloftes als “onze dj’s draaien wat u wilt horen” Of onze DJ’s hebben een database bij zich met meer dan 10.000 nummers en kunnen dus alle kanten op. Complete onzin! Want wanneer een feest niet op gang komt ligt het aan de DJ die alleen maar verzoekjes draaide.

Het feest gaande houden is veel belangrijker

Natuurlijk is het klantvriendelijk om verzoeknummers van de gasten te draaien en vaak zijn het nummers die ook wel in de geest van het feest passen. Maar regelmatig komen er verzoekjes binnen die voor de aanvrager een persoonlijke betekenis hebben maar absoluut geen meerwaarde voor het feest zijn. De meeste gasten hebben geen idee of hun nummer in te passen valt en staan er ook niet bij stil dat hun persoonlijke nummer de meeste gasten van de dansvloer jaagt.

“Ieder persoon met een laptop is tegenwoordig DJ”

Goede DJ’s weten vaak wat een feest wel of niet ‘trekt’. Zoeken zeker de randen op, soms er even overheen wellicht, maar zetten zichzelf niet buiten spel. Het wordt steeds eenvoudiger om DJ te ‘worden’. Maar het publiek aanvoelen en daar vervolgens op inspelen is een heel ander verhaal.

Oproep

Dus bij deze een oproep: met 1.000 nummers naar een feest heb je al heel veel bij je. Overleg van te voren goed, leg uit, wat mensen kunnen verwachten. Dat voorkomt verrassingen achteraf wanneer het te laat is. Een goede DJ is namelijk ook een goede verkoper. En een goede verkoper praat zijn klant niet naar de mond maar praat zijn klant naar zijn product. En zijn product is ervaring om een knalfeest te draaien. Niet om stoer te doen met 40.000 liedjes op zijn memory stick.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.